Schiffshebewerk Henrichenburg
De scheepslift werd op 11 augustus 1899 officieel geopend door keizer Wilhelm II van Duitsland. Het Dortmund-Eemskanaal is een belangrijke transportader voor het vervoer van het Ruhrgebied naar de zeehavens in het noorden van Duitsland en omgekeerd. Voor het transport van en naar de Rijn werd het Rijn-Hernekanaal aangelegd. Bij Waltrop moest een hoogteverschil, of verval, van 14 meter worden overbrugd. Na de lift konden de schepen uit Dortmund of naar de Rijn varen of naar noorden. Schutsluizen waren te omslachtig en men koos voor een scheepslift die in een beweging het verval aan kon. De scheepslift werd daarmee gelijk het grootste en meest indrukwekkende kunstwerk van het Dortmund-Eemskanaal.
Om de scheepslift te bouwen maakte het Ministerie van Openbare Werken een eerste eigen ontwerp. De particuliere sector werd ook uitgenodigd om de plannen te beoordelen en te vervolmaken. In het voorjaar van 1894 gaf het ministerie het bedrijf Haniel & Lueg de opdracht de scheepslift te bouwen.
De scheepslift kon in een beweging een Dortmunder, het standaardschip voor het Dortmund-Emskanaal, van onder naar boven brengen en omgekeerd. Schepen van maximaal 67 meter lang, 8,2 meter breed en met een diepgang van niet meer dan twee meter konden gebruik maken van de lift. Dit waren schepen met zo'n 750 ton lading. Een hele cyclus duurde 45 minuten, dit is vanaf het naar binnenvaren tot en met het naar buitenvaren op het andere niveau. Per dag konden zo'n 40 schepen gebruik maken van de installatie. Door het ruimtegebrek tussen de schepen en de bak mochten de schepen niet op eigen kracht in- en uitvaren, ze werden naar binnen naar buiten getrokken met lieren. Het verticaal verplaatsen duurde niet langer dan drie minuten. Alles bij elkaar was dit veel sneller dan bij het gebruik van schutsluizen.
Bron: Wikipedia